suzannevandenberk.reismee.nl

Pokhara

De reis naar Pokhara:

De wekker ging om 05.30. Eerst even lekker gedoucht na 2 dagen alleen maar aan het reizen te zijn geweest. Heerlijk om dat even te kunnen en vooral als de douche ook lekker warm is. Daarna richting de bushalte lopen. Dit was nog een stukje lopen ongeveer een kwartier naar de bus. Pff wat was dat zwaar zeg met alle spullen. Dan vraag je je wel af waarom je zoveel spullen bij hebt.

De busreis was ongeveer 200 kilometer en zouden er eigenlijk ongeveer 6 à 7 uur over moeten doen. Dit was uiteindelijk 9 en een half uur geworden!! We kwamen om 16.00 pas aan in Pokhara. De busreis zelf was gelukkig goed verlopen. Af en toe wegdommelen en dan was het in een keer anderhalf uur later. Om de 2 uur even pauze en dan gingen we weer verder. Het was tijdens de rit wanneer ik wakker was genieten van het uitzicht. We reden door de bergen en je zag in de verte ook bergen waar bovenop sneeuw lag. Prachtig!! De weggetjes door de bergen waren smal. Er pasten net 2 bussen langs elkaar. Inhalen in bochten is daar doodnormaal. Gewoon even toeteren en gassen maar. Nou dan hoop je wel dat het goed gaat want vaak zie je niet wat er aankomt en toch wordt er gewoon ingehaald en getoeterd. Onderweg ook nog langs 4 ongelukken in de bergen gekomen dus dat was niet fijn aangezien je behoorlijke meters naar beneden gaat wil je van de weg afraken aan een kant. Ook stonden we even ergens stil en daar was geen een plant struik of wat dan ook een kleur. Alles was grijs van de stof.

René van de Maya Foundation kwam ons ophalen op het busstation in Pokhara. Vanuit hier zijn we met de taxi naar Hotel Greenlands gegaan. Even de spullen in de hotelkamers gelegd en daarna Pokhara gaan verkennen. Als eerste even een nieuw simkaartje halen en daarna zijn we gezellig met zijn allen uiteten geweest bij de Italiaan Cafe Concerto. Heerlijk!

Dinsdag 7 november:

Vanochtend zijn we met zijn allen gaan ontbijten bij Pokhara java Coffee honse. Helemaal niet duur en ook super lekker. Daarna zijn we nog wat spulletjes gaan halen voor de Nepalese taalcursus en van die wijde broeken die ze hier veel dragen. Ik snap nu ook waarom! Het is overdag behoorlijk warm rond de 26 graden dus dan is dat heerlijk zo’n wijde dunne broek.

Om 15.00 hadden we 2 uur lang taalcursus op de Oxford school. We zijn daar met de lokale bus gegaan. Dan rijdt de bus echt stapvoets en dan rijden ze in een keer echt hard. Daar aangekomen kwamen we veel kinderen tegen die net klaar waren. Allemaal vrolijk zwaaien en namasté en lachen. Super leuk om te zien! We kregen de taalcursus in het Engels. Dit ging erg snel en is ook best moeilijk maar wel heel leuk. De rest van de week hebben we nog de Nepalese taalcursus staan en vrijdag gaan we naar het gastgezin in Gorkha.

Woensdag 8 november:

Deze zonnige dag zijn we naar een parkje gelopen om daar een tempel te bezoeken. Leuk langs allemaal winkeltjes gegaan en een nieuwe portemonnee gekocht. De tempel hebben we helaas nog niet gevonden maar we hadden wel prachtig uitzicht op het meer.

Tijdens de Nepalese les hadden we een liedje geleerd. Erg leuk alleen blijft ook erg hangen in je hoofd.

Donderdag 8 november:

Vandaag zijn we even gaan relaxen bij het zwembad van een hotel iets verderop. Voor 1000 roepies is ongeveer 10 euro, mocht je zwemmen en kreeg je een maaltijd met wat drinken erbij. Daarna hadden we nog de laatste Nepalese les. Vandaag voel ik me niet zo lekker, alles doet zeer en ben ook erg moe. Hopelijk voel ik me morgen weer wat beter. Morgen krijgen we namelijk een rondleiding door het ziekenhuis hier en zaterdag gaan we naar Gorkha.

Anja Tettero

Wat heb je al veel beleefd in die paar dagen, en wat beschrijf je alles leuk. Logisch dat je niet lekker en moe bent na deze lange reis en de vele indrukken. Lekker veel gaan slapen dan gaat het morgen hopelijk beter.

Jeanneke

Hoi Suzanne je hebt al veel gedaan en meegemaakt in zo'n korte tijd! Leuk hoor!!!

Irene

Hoi Suzanne, leuk je positieve verhalen te horen. Beterschap en tot de volgende bericht! Gr

Jeanneke

En hopelijk voel je je snel weer Beter!!
Beterschap ?

Cindy

Ik lees wel, veel indrukken al en vol aan de gang! Dat je dan even niet lekker bent kan ik me voorstellen is nogal niet vermoeiend! Uiteindelijk word het allemaal nog mooier. Je bent nu al een ervaring rijker? hopelijk morgen weer beter. Succes groetjes cindy

Marij Manders Theunisse

Klinkt geweldig ,weer een ervaring rijker geniet ervan .

Rikie van Rooij

Weer een mooi verhaal Susan , wat leuk dat we mee mogen genieten van je reis !!
Beterschap , en tot je volgende verhaal !!?

Lindsey

Wat leuk om je zo te kunnen volgen, wat moet het ongelooflijk mooi zijn! Veel plezier nog en voor nu beterschap!?

Jeanine

Geweldig mooi om je verslag te lezen, een hele beleving. Beterschap gewenst en rust ?

Hannie Tettero.

Hoi Suzanne. Fijn datje heelhuids uit de bus gekomen bent. Zal een hele belevenis geweest zijn. Wel een rit die je niet snel zal vergeten. Nu even bijkomen van alles zodat je straks weer helemaal fit bent voor het volgende avontuur. Gaat het goed met Nepalees praten? Veel succes en geniet van alles wat je tegen komt.
Liefs. ??

Sjanette

Mooi om je zo te volgen, heel mooi beschreven. Hopelijk voel je je snel beter. Succes en veel plezier ?

Rinie

Knap van je dat je ook de Nepalese taal gaat leren, is wel gemakkelijker om met de bevolking te communiceren.

Suusje

Vanmorgen toen ik jou snapchat kreeg zeiden Rico en ik allebei: wat heeft die nou weer voor een broek aan. Dit verklaart het ???? enjoy xxxx

Sieny

Suzanne, wat een belevenis !

Suzanne , wat een belevenis !

groetjes Sieny

Pien

Goed dat je heelhuids daar bent gekomen.. houden zo ;) En hopelijk morgen weer helemaal beter!
Geniet ervan lieve suus!! Ik mis je wel hoor! Dikke kus!!

Hannie

Hoi Suzanne.
Wat leuk om je verslag te lezen en de foto’s te zien. Fijn dat je weer opgeknapt bent. Je mag dus al heel wat doen in het ziekenhuis. Een goede leerschool dus.
Zeker nu het zo rustig is is het ook wel fijn werken denk ik. Gaat het goed met de taal? Ik ga vanmiddag naar oma en dan zal ik haar je verslag laten lezen en kan ze de foto’s bekijken. Het gaat nog steeds goed met haar. Heel veel succes , geniet van je weekend in Pokora. Liefs. ??