suzannevandenberk.reismee.nl

Stage Amppipal

Vrijdag 10 november:

Vandaag kregen we een rondleiding door het ziekenhuis in Pokhara. Ik ben niet meegegaan. Ik voelde me nog steeds niet lekker. Ben weer terug naar het hotel gegaan en ik heb de rest van de ochtend en middag op bed doorgebracht. ’s Avonds zijn we ergens wat gaan eten en heb daar wat soep met een broodje op.

Zaterdag 11 november:

Vandaag was de reis naar Amppila. We moesten ergens overstappen maar niemand kon echt vertellen hoe laat de bus nu ging. Uiteindelijk met een klein busje naar het ziekenhuis gebracht. We zaten uiteindelijk met 14 man in het busje en op een gegeven moment met zelfs 2 bestuurders!! Ja hier kan het gewoon allemaal. Het was een hobbeldebobbelweg en haarscherpe bochten maar we zijn uiteindelijk veilig aangekomen!

We slapen in het gastenverblijf vlakbij het ziekenhuis. Daar zit ook een student geneeskunde uit Duitsland. We hebben na het eten met zijn allen nog 7 years in tibet gekeken. Mooie film!

Zondag 12 november:

Ik voel me gelukkig alweer een stuk beter. Vandaag ook kennisgemaakt met de leidinggevende arts in amppipal ziekenhuis. Het ziekenhuis is niet zo groot. Het heeft een mannenafdeling, vrouwenafdeling, kinderafdeling, kraamafdeling, intensive care en een soort opname afdeling. De patiënten liggen dus met verschillende ziektebeelden bij elkaar. Dit is omdat ze de patiënt als geheel willen zien en niet per ziektebeeld om zo de kennis te verbreden.

De eerste week begin ik met de avonddienst. Deze is van 13.00 tot 19.00 uur. We mogen met de arts meelopen en meekijken bij bevallingen en operaties. Er is wel aangegeven dat er nu een periode is dat het er vrij rustig is met patiënten maar dat vanaf maart het vaak wat drukker wordt.

Ook kennisgemaakt met didi. Dit is een oudere mevrouw die de middag en avondmaaltijd verzorgd voor ons. Rijst met groente en een sausje erbij. Het is wel altijd lekker! Alleen de groenten met het sausje zijn vooral pittig!

Stagedagen:

Deze week is de stage begonnen. Het was erg rustig op de afdeling. Gemiddeld 8 patiënten per dag. Om 2 uur en om 6 uur worden de vitale functies bij de patiënten gecontroleerd. Dit mochten wij doen en helpen met de medicatie. Verder een paar keer gezien hoe er een infuus wordt geprikt. Ook zelf medicatie mogen geven via het infuus. Bij een zwangere vrouw mochten we voelen hoe de baby in de buik lag en luisteren naar het hartje van de baby. Ook mochten we bij een zwangere mevrouw voelen hoe veel ontsluiting ze had. Dit was wel heel gek maar wel heel interessant en leerzaam om dit te doen. Aan het einde van de week hebben we een bevalling mee mogen maken. Dit was echt heel interessant om te zien! Moeder en kind maken het goed. Ook lag er een mevrouw met een incomplete abortus. In de avonddienst hebben wij gezien op de po de resten van de abortus. Dit was wel sneu om te zien.

Na de avonddiensten was het elke keer al donker. Dan zag je de prachtige heldere sterren. ’s Avonds nog even buiten zitten en al vaak een vallende ster gezien. Prachtig! Ook kijken we met zijn alle iedere avond greys anatomy om te tijd te doden. Het is daar heel rustig en er is niet zo veel te doen. Maar dat is juist ook wel fijn daar aan!

Vrijdag 17 november:

Vandaag weer terug in Pokhara voor het weekend. Maandag gaan we weer terug richting Amppipal.

Marij Manders

Al veel mee gemaakt in z,on korte tijd . Maar gelukkig weer opgeknapt .succes gr Marij

Frijke

Wat een ervaringen Suzanne! Bijzonder hoor.

Sieny

Suzanne , wat mooie verhalen wat doe jij daar veel ervaring op .

Irene

Dat klinkt goed allemaal! Ervaringen om nooit te vergeten!
Zal ik je ook wat saaie dingen van BV Berghem vertellen?
Afgelopen dinsdag weer twee nieuwe erbij! Het wordt nog druk bij ons! De twee nieuwe dames had je al ontmoet?
We hebben afgelopen dinsdag niet naar Atilla gehoeven, zij hadden maar twee spelers, dus hebben we gewonnen met 16-0! Nu gaat het om de wedstrijd van a.s. maandag waar we thuis met 9-7 van hadden verloren, die moeten we dus winnen! Spannend. Nou meer spannend nieuws heb ik niet! Veel plezier. Groetjes Irene

Rinie

Wauw,wat een ervaringen voor jouw en prachtig hoe je het allemaal verteld

Ria

Leuk om jouw verslag te lezen. Wat een mooie ervaringen. Succes!