suzannevandenberk.reismee.nl

Stage in Pokhara

Zondag 10 december:

Vandaag kennismaking in het Metrocity ziekenhuis gehad. Het is een erg mooi ziekenhuis. We werden met veel enthousiasme ontvangen. De komende 2 weken ga ik hier stage lopen. We mogen op alle afdelingen stage lopen om zo een goed beeld van het ziekenhuis te krijgen. Verder ben ik vandaag meegegaan met Sander en Jur naar meditatie. Dit werd met klankschalen gedaan. Het is heel bijzonder om mee te maken. Het leek alsof je op zee dobberde of ronddraaide. Heel rustgevend! Na het avondeten zijn we naar Sewa Kendra gegaan. Hier slapen we de komende 4 weken. Het is ongeveer een klein half uurtje lopen naar het ziekenhuis. De mensen zijn erg aardig en de kamers zien er ook goed uit!

Eerste week metrocity:

Deze week hebben Jur en ik de ochtenddienst. Deze is van 07.00 tot 13.00 uur. We begonnen op de afdeling medicine/new ward. De familie verzorgt de patiĆ«nt en zorgt voor eten etc. De verpleegkundigen doen hier eigenlijk alleen de wondzorg, medicatie toedienen en andere verpleegtechnische handelingen en de artsenronde. De artsen leggen alles heel goed uit en laten ook zien wat je bijvoorbeeld op een CT-scan kan zien. Er was een patiĆ«nt die in zijn hoofd een drain had. Ze trokken een spuit op, die verbonden was aan een slangetje, zodat die vacuĆ¼m was getrokken en plaatste een andere spuit ertussen. Zo bleef de spuit vacuĆ¼m staan en bonden ze het zo vast. Heel interessant om te zien!

Deze laatste 2 dagen hebben we op de afdeling ortho/surgery stage gelopen. We hebben meegekeken met een dressing en hoe er een katheter uit werd gehaald. Verder kwam er een fysiotherapeut om patiƫnten te leren hoe je met krukken moet lopen. Op de afdeling was het verder erg rustig.

Weekend Pokhara

Dit weekend zijn we weer terug naar Lakeside gegaan. We hebben lootjes getrokken voor de kerst om toch nog iets te doen met kerst. Erg leuk! We zijn nog gaan stappen bij Trisara en bij Busy Bee. Erg leuke tentjes waar je kan stappen. Alleen niet altijd leuke muziek helaas.

Zondag zijn Bas en ik naar de gouden Buddha gelopen. Dit was een behoorlijk steile klim van zand. Natuurlijk was ik mijn wandelschoenen vergeten dus het was behoorlijk glad. De Buddha was erg mooi en groot. Wij zaten er net en toen kwamen er kinderen aangelopen. Deze klommen op de Buddha en wilden dat we fotoā€™s maakten. Verder alvast de kerstcadeautjes gekocht en ingepakt en dan kan de kerst beginnen!

Tweede week metrocity:

Deze week hadden we avonddienst. Deze is van 13.00 tot 19.00 uur. We begonnen bij de afdeling post op. Het was er erg rustig maar vanaf 16.00 kwam de ene opname na de andere. Ik heb bloed mogen prikken en medicatie klaarmaken.

We hebben 2 dagen op de emergency stage gelopen. Overdag is het redelijk rustig en rond 18.00 uur komen er meer mensen binnen. Ik heb zelf ook een ECG mogen maken. Verder was er een man binnengekomen die een bloeding in de hersenen had. De neuroloog ging testen doen om te bepalen waar de zwakte zat. Hij legde ook alles goed uit waar je nu verschil in kon zien. Ook mochten we de CT-scan zien en ging hij daarover uitleggen. Al met al heel interessant!

De laatste 2 dagen hadden we dienst van 17.00 tot 22.00 uur. We begonnen bij de afdeling post op en laatste dag emergency. De hele afdeling lag vol en er kwamen nog patiƫnten bij! Medicatie klaargemaakt en wondzorg verricht. Ook kwam er een man van de anesthesie langs met de vraag of we wilden meekijken bij een operatie. Uit de bovenbeen werd een plaat met schroeven gehaald. Alleen er was een schroef afgebroken en zat nog in het bot. Het was een hele klus maar ze hebben uiteindelijk de schroef eruit gekregen!

Op de emergency was er een jongen binnengekomen met een diepe hoofdwond. Hij was geraakt door een buffel. De wond werd met lokale anesthesie gehecht. Dit werd door de verpleegkundige gedaan die de avonddienst had op de emergency. Verder zijn we weer bij een operatie gaan kijken bij een man die zijn been had gebroken. Erg interessante week op stage!

Weekend Pokhara:

Er is een nieuwe groep van de Maya Foundation gekomen. We zijn met de hele groep gezellig gaan ontbijten bij Java Coffee House. De vrouw van het tentje was ook jarig en trakteerde ons op een lekker stukje taart. Veel gekaart bij het hotel met een paar van de groep. Na het avondeten heerlijk op de veranda gezeten bij het hotel. Gezellig gekletst en gekaart. Uiteindelijk om half 4 ā€™s nachts maar ons bed gaan opzoeken. Het was een leuke gezellige avond!

En toen was het kerst. Totaal geen kerstgevoel gehad de hele dag met 24 graden. We gingen met ons groepje uiteten voor kerst bij Roadhouse. Alle cadeautjes meegenomen en tijdens het diner de cadeautjes uitpakken. Er werd hier ook kerstmuziek gedraaid en we hadden allemaal een kerstmuts op. Zo kregen we toch nog een beetje een kerstgevoel! Het was een leuke geslaagde avond!

Eerste week Sewa Kendra:

Sewa Kendra is dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. De dag start om 10.00 uur en is om 15.00 afgelopen. Het is een erg leuke groep. Ze hebben een bepaald ochtendritueel en zitten in een kring. Ze gaan iedere cliƫnt een voor een af en vragen hoe het gaat. Daarna gaat een deel naar de klas en een deel blijft boven. Daar wordt gepuzzeld of een spelletje gedaan. Rond half 1 wordt er met iedereen geluncht. Na de lunch is het allemaal tandenpoetsen. Tot 14.00 is het vrij spelen. De een gaat puzzelen, de ander luistert muziek. En weer iemand anders doet een spelletje. We werden gelijk meegenomen door een cliƫnt om mee te doen met het slangenspel. Hij was erg enthousiast. Heel leuk om te zien en mee te doen! Daarna wordt er gepoetst. De een maakt het lokaal schoon en de ander is de bordjes aan het afwassen. Heel leuk om te zien! Het laatste half uur is iedere dag anders. Een keer werden ze een voor een naar voren geroepen en dan ging er iemand zingen of dansen. Wij moesten ook naar voren komen en gaan dansen. De cliƫnten vonden het erg leuk! Op vrijdag is het een kortere dag tot 13.00 uur. Er is dan ook geen les. Deze dag werd er voorgelezen. Dat wordt erg leuk gedaan en de cliƫnten vinden het helemaal geweldig! Heel leuk om te zien!

Verder heeft Bas alles nu geregeld om naar Tibet te kunnen en daarna met de trein naar Beijing. Donderdag 11 januari vliegen we vanaf Kathmandu naar Lhasa en daar blijven we 5 dagen. Dan nemen we de trein die 2 dagen duurt van Lhasa naar Beijing! J

Anja

Ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Wat een ervaring. Veel plezier nog xx

Rikie van Rooij

Wat maken julkie veel leuke dingen mee daar , erg interessant om allemaal te lezen , veel plezier in Tibet , en ik kijk al uit naar je volgend verhaal . Fijne jaarwisseling en een goed 2018.??ā­ļø

Frijke

Wat doe je veel indrukken en ervaring op! Geweldig!
Nog mooie laatste maand toegewenst! En natuurlijk een goede jaarwisseling, die voor jou eerder begint!

Hannie

Hoi Suzanne. Weer leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt.
Je zal veel geleerd hebben in dit ziekenhuis. Nog even en dan is het tijd om te gaan reizen. Mooie afsluiting van je stage periode. Een gezellige jaarwisseling toegewenst en daarna een mooie reis naar Tibet en Beijing. Liefs. ??

Sieny

Suzanne wat een ervaring ! Je zult er wel veel leren.
Fijne jaarwisseling en een goed 2018

Groet Sieny

Marij Manders

Leuk om je verslagen te lezen . Ik wens jou een goed 2018 Toe ,en geniet er nog van .groetjes

Ria

Hoi Suzanne, bedankt voor je mooie verslag. Wat een ervaring en wat leer je veel. Een goede jaarwisseling en een goede reis naar Tibet. Gr.

Joke

Wat geweldig Suzanne. Nog een hele fijn reis naar Tibet en Beiing gewenst, een mooi begin voor 2018! Veel liefs.

Yvonne

Super om te lezen! De beste wensen en nog een mooie laatste periode op stage!

Carla

Hoi Suzanne,
Je kunt nu al mooi terug kijken naar een mooie stage tijd wat een afwisseling en ervaring heb je al opgedaan .
En goed dat je het naar je zin hebt , een gezellige tijd maken jullie er samen van ?? TOPPIE .
Alle goeds gewenst voor 2018 , dat al je wensen mogen uitkomen .
Groetjes Carla