suzannevandenberk.reismee.nl

Tibet en Beijing

Paar dagen Kathmandu voordat de echte reis begint:
In deze dagen zijn we naar Pashupatinath geweest. Dit is een tempel waarbij ook de lijkverbrandingen zijn. Langs de tempel loopt een rivier en dat wordt als de heiligste rivier gezien in Nepal. Als iemand is overleden wordt diegene in witte en oranje doeken gewikkeld. Wit staat voor puurheid en oranje staat voor het spirituele.

Ambulances vervoeren de overleden mensen hier naar toe. Ze worden uit de ambulance gedragen naar de rivier toe. De overledene wordt op een steen gelegd. Het is een heilige steen maar ik weet de naam niet meer. Hier wordt de overledene uitgekleed en ervoor gezorgd dat diegene alleen nog in witte en oranje doeken gewikkeld is. De voeten worden in de rivier gedoopt en er wordt wat water van de rivier in de mond gegoten. De kleren worden uitgetrokken omdat zij vinden dat, hoe je ter wereld bent gekomen, zo ook weer moet gaan. Het water is om de zonden van de persoon weg te spoelen.

Nadat het ritueel bij de rivier klaar is, wordt de overledene naar het platform gebracht. Er zijn verschillende platformen: politicy, rijke mensen, gorkha strijders, priesters en het gewone volk. Voordat de overledene op het platform wordt gelegd, lopen ze eerst 3 rondjes langs de brandstapel met de klok mee. De 3 rondes staan voor 3 fases: geboorte, leven en de dood. Daarna wordt de overledene op het platform op de brandstapel gelegd. Soms worden er nog bloemkettingen bijgelegd. Er wordt ook wierook neergelegd om het kwade weg te halen. De familie steekt de brandende lap aan en legt deze op de mond. Men gelooft dat de geest via de mond verlaat. Maar ook omdat mensen kwetsende of irriterende dingen kunnen zeggen en op deze manier worden deze zonden ook gereinigd. Na het hele ritueel wordt er riet op de overledene gelegd. Dit is om het vuur intenser te maken en ervoor te zorgen dat het hele lichaam verbrand. En het zorgt voor witte rook. Het duurt gemiddeld 3 en een half uur voordat het hele lichaam is verbrand.

Tussendoor hoorde je ook regelmatig knallen. Ik had aan de gids gevraagd wat dat precies was. Hij vertelde dat de knallen die je hoorde schedels waren die door de druk ontploften. Uiteindelijk had ik het liever niet willen weten omdat je dan weet wat het is als je weer een knal hoort.

Op hetzelfde terrein zit ook het moeder Theresa huis. Dit is een verzorgingstehuis voor mensen die geen familie hebben die voor ze kunnen zorgen. Heel mooi om te zien dat er zoiets is! Als afsluiting van de dag zijn we nog naar de bioscoop geweest naar de film jumanji.

Verder zijn we in Kathmandu nog naar de Garden of Dreams geweest. Het was niet zo groot maar wel leuk om te zien. Heel veel eekhoorntjes gezien die ook totaal niet bang zijn van mensen!

Tibet:
Dag 1:
Vandaag is het zover. Eindelijk richting Tibet!! Onderweg naar het vliegveld moesten we nog eerst even ons paspoort en visum ophalen. Gelukkig is het allemaal goed gegaan. De vliegreis was echt super mooi over de Himalayagebergte! Bergen met besneeuwde bergtoppen prachtig!

Bijna aangekomen bij Lhasa kregen we erg last van turbulentie. Net alsof je in een schommelschip zit als je hard weer naar beneden gaat, dat gevoel in je buik. Dat was niet zo heel fijn maar we zijn uiteindelijk veilig geland!

Bij aankomst op het vliegveld de ene controle na de andere. Dit komt omdat je in Tibet niet zonder gids en zonder permit en Chinees visum mag reizen. Nadat alle controles klaar waren, stond onze gids al te wachten. We kregen een witte sjaal om en een flesje water als welkom. De rit naar het hotel duurde ongeveer anderhalf uur. Super uitzicht van bergen en open vlaktes. Ook heb ik tijdens de rit voor het eerst een yak gezien!

Nadat we bij het 4-sterrenhotel waren aangekomen zijn we eerst even op bed gaan liggen. Het is natuurlijk wennen als je in een keer op 3600 meter hoogte zit. Gelukkig hadden we wel pillen meegenomen en ook al ingenomen tegen hoogteziekte. Daarna zijn we een leuk tentje gaan zoeken waar we konden gaan eten. Uiteindelijk een leuk lokaal tentje gevonden: norzen tibetan restaurant. Het personeel kon geen Engels maar uiteindelijk met plaatjes, hand en voetwerk hebben we wat besteld. Wat het was weten we niet maar het was wel echt super lekker!

Dag 2:
Deze dag zijn we naar het Potala Palace geweest en de Jonkhang Temple. Bij het Potala Palace stonden we op het plein te luisteren naar de gids. Er kwamen in een keer mensen langs ons staan en gingen zo met ons op de foto terwijl wij aan het luisteren waren naar de gids. Heel grappig!

We zijn daarna naar boven gelopen. Maar dat is zwaar zeg! Ik merkte wel dat je dan in een keer een stuk hoger zit. Je bent veel sneller vermoeid. We hebben hiervan ook maar een heel klein deel gezien maar het was echt mooi!

Na het Potala Palace was het tijd voor de lunch. We zijn met 2 mannen uit Singapore (zaten bij ons in de groep van de tour) gaan eten bij Lhasa Kitchen. Hier hebben we een Tibetaans menu voor ons vieren besteld. Er zaten echt super lekkere dingen bij waarvan ik de namen ook alweer ben vergeten.

Bij de Jonkhang Temple waren er een heleboel pelgrims. We waren in de goede tijd gekomen. Weinig toeristen en juist heel veel lokale pelgrims. De Jonkhang Temple is een van de heiligste tempels in Tibet. Vroeger liepen de pelgrims helemaal naar de tempel. Dit kon 20 km zijn maar ook 2000 km. Het ligt eraan waar ze wonen. Tegenwoordig kunnen ze met de auto, trein of vliegtuig komen.

Voor de tempel zijn er een heleboel aan het 'bidden'. Het is een bepaald ritueel wat ze moeten doen. Dit ritueel moeten ze 108 keer doen en dan ontvangen ze een zegening. De meeste hebben tegenwoordig een teller om de vinger om zo te kunnen zien hoe vaak ze dit nog moeten doen. Het ligt natuurlijk ook aan de gezondheid of iemand dit kan of niet.

Dag 3:
Vandaag zijn we naar de Drepung Monastery geweest. Dit is het grootste klooster in Tibet. Er zijn hier heel veel verschillende kleine kapelletjes welke allemaal weer iets anders aanbid. Heel interessant!

Ook zijn we nog bij Sera Monastery geweest deze dag. Hier hebben we een mandela van zand gezien. Wat is dat gaaf gemaakt zeg! Verder stond er een hele rij met mensen met kinderen die een blessing van god willen. De rij kon wel oplopen tot 3 uur wachttijd!! Verder hebben we hier ook gezien hoe de monniken debatteren. Een monnik stelt dan een vraag bijvoorbeeld wat voor kleur is de lucht. De ander geeft dan antwoord bijvoorbeeld wit. Hier wordt dan over gediscussieerd want je ziet ook blauw etc. Het gaat er dieper op in. Meer filosofisch.

Dag 4:
We zijn vandaag naar de Ganden Monastery geweest. Deze is op 4200 meter hoogte. Het is het een na hoogste klooster ter wereld. De hoogste staat namelijk vlakbij het Mount Everest Basecamp op 5200 meter hoogte.

Het Ganden Monastery is een erg groot klooster. Hier merkte ik echt van de hoogte ondanks de hoogtepillen. Snel buiten adem, hartkloppingen etc. Even wat water drinken en dan kon ik wel weer verder gelukkig.

De dag was snel voorbij en spullen maar weer ingepakt want de volgende dag gaan we alweer richting Beijing.

Treinreis:
Vandaag is de dag dat we naar Beijing gaan met de trein die 44 uur duurt. Deze dag ben ik ook door mijn vader gebeld met het bericht dat oma was overleden. Het liefst stap je per direct op het vliegtuig weer terug naar Nederland. Je hebt het idee dat als je niet terug gaat, dat het dan net lijkt alsof je er niks omgeeft terwijl dat niet zo is. In overleg is er besloten dat ik toch mijn reis afmaak en dat oma dat ook had gewild. Het is wel heel gek om dan bijna aan de andere kant van de wereld te zitten.

Om 16.00 uur konden we inchecken voor de trein. We hadden een hardseat. Nu snap ik ook waarom iedereen zei: Je moet een softsleeper nemen en anders een hardsleeper. 44 uur op een stoeltje zitten is niet echt heel fijn en totaal niet handig om toch nog wat slaap mee te pikken. Maar goed uiteindelijk ben je zo moe dat je toch wel even wegvalt.

In de trein kon eigenlijk vrijwel niemand Engels, zelfs het personeel niet. Je krijgt of no of een heel verhaal in het Chinees waardoor je het alsnog niet snapt. Maar goed ze zijn wel erg vriendelijk!

Beijing:
Dag 1:
Op mijn verjaardag kwamen we aan 's ochtends om 08.30 op het station in Beijing. We hadden gelukkig vrij snel een taxi gevonden die ons naar Happy Dragon Hostel kon brengen voor niet al te veel geld. Aangekomen bij het hostel rond 10.00, kwamen we erachter dat het pas vanaf 12.00 mogelijk was om in te checken. We zijn toen naar een supermarkt gegaan en hebben daar wat te eten en te drinken gekocht. Verschillende varianten van kip op een stokje en dat hebben we opgegeten ergens buiten in een sport/speeltuintje. Het was erg lekker!

Toen we eindelijk konden inchecken hebben we deze dag niks gedaan behalve op bed gelegen en film gekeken. Even bijkomen nog van de hele treinreis!

Dag 2:
Deze dag zijn we naar de verboden stad gegaan. Het was ongeveer een halfuurtje lopen vanaf het hostel. De verboden stad is heel groot en mooi! Er waren ook verschillende hallen waar je in kon, alleen daar moest je dan extra voor betalen. Het jammere was dat tegen de tijd dat wij er waren de meeste al dicht waren en anders dicht gingen. Maar verder was het een leuke dag!

We zijn met een Riksja teruggegaan naar het hostel. Deze zette ons een kruispunt verder af. En schuin tegenover zat jawel de MacDonalds. Daar zijn we uiteindelijk ook gaan eten. Eindelijk een keer iets anders dan het Nepalese eten haha!

Dag 3:
De dag van de Chinese muur en de kungfu show. We zijn vandaag naar de Mutianyu Great Wall geweest. Vanaf het hostel is het ongeveer 1 tot 2 uur rijden. Hier kreeg je 3 uur vrije tijd om over de muur te wandelen. We zijn met de kabelbaan eerst omhoog gegaan zodat je al op de muur bent en vanuit daar zijn we verder gaan lopen. Het zijn behoorlijke trappen op de Chinese muur maar met een prachtig uitzicht!

's Avonds was de kungfu show. De show was gelukkig in het Engels dus zo konden wij ook het verhaal volgen. Het was een hele mooie show!

Dag 4:
We zijn naar de Beijing Zoo geweest. Dit is een grote dierentuin met ook een heel groot aquarium. Het was heel mooi alleen niet alle dieren waren er. Tijgers en leeuwen en sommige andere katachtige dieren waren er niet. Dat was wel jammer. Maar voor de rest was het echt een mooie dierentuin en het aquarium is ook echt heel groot en mooi!

Nadat we terugkwamen van de dierentuin zijn we bij een restaurantje gaan eten. Hier kon je een soort van mini barbecueën. Heerlijk gegeten en helemaal niet duur!

Dag 5:
De laatste dag alweer in Beijing. We zijn naar de Tempel of Heaven gegaan. We dachten met ons kaartje dat we er wel konden komen maar dat bleek alleen voor de tuin te zijn. Om bij de Tempel of Heaven te komen moest je weer een nieuw kaartje kopen. Nadat we dat gedaan hadden stonden we bij de Tempel of Heaven. Het is heel bijzonder dat deze tempel rond is maar ik moet zeggen dat ik het wel een tegenvaller vond.

We zijn daarna naar het Olympisch dorp gegaan. We hebben het vogelnest, watercube en national indoor stadion gezien van de buitenkant. Ik had op internet gevonden dat je voor 100 yuan ongeveer overal in kon in totaal. Niets is minder waar. Om bijvoorbeeld het vogelnest in te gaan is al bijna 100 yuan. Dus helaas zijn we nergens naar binnengegaan. Het was koud en we hadden geen zin om terug naar het metrostation te lopen om geld te pinnen en dan weer terug te gaan.

We zijn toen maar weer terug naar het hostel gegaan om daar rustig te zitten wachten totdat we naar het vliegveld gebracht worden.

Vliegreis:
Mijn bagage was eigenlijk te groot. Nog niet eerder meegemaakt maar goed. Ik moest het ergens anders inleveren en gelukkig niks extra's te betalen. In Chengdu hadden we een overstaptijd van 9 en een half uur. Op het vliegveld was er niet veel te doen want uiteindelijk sloot alles. Maar we hadden wat mensen ontmoet en daar gezellig mee gepraat waardoor de tijd sneller ging.

Uiteindelijk zaten we in het vliegtuig richting Kathmandu. Waren we bijna bij Kathmandu, draait het vliegtuig om en land in Lhasa. Vanwege weersomstandigheden kon het vliegtuig niet landen in Kathmandu. Uiteindelijk na anderhalf uur wachten in het vliegtuig zijn we toch weer teruggevlogen naar Kathmandu. Vanuit het vliegtuig kon je heel goed de mistbank zien die daar hing. We zijn uiteindelijk 3 uur later dan gepland veilig geland in Kathmandu.

De afgelopen 2 dagen in Kathmandu heb ik niet zoveel gedaan. Nog even bijkomen van al het gereis.

Chitwan:
Gisteren zijn we met de bus vertrokken naar Chitwan. Heel gedoe om de bus te kunnen vinden maar het is uiteindelijk gelukt. De bus is daardoor wel een half uur later vertrokken maar goed we waren er. Na bijna 9 uur reizen zijn we dan eindelijk aangekomen in Chitwan!

Hannie

Hoi Suzanne. Wat een belevenissen. Het is wel leuk om precies te volgen wat jullie gedaan hebben. Toppie. Geniet nog van de laatste dagen in Nepal.
Goede terugreis en tot gauw. Liefs. ???✈️

Frijke

Meid wat een verhaal, wat interessant en bijzonder dat je dit hebt gezien en meegemaakt. Zal straks wel een cultuurschok worden als je weer thuis bent!
Goede vlucht naar huis en zien we elkaar op het feest van Roy en Esin?

Marij Manders Theunisse

Geweldig jouw verhaal mooi wat je allemaal meemaakt en ziet .
Wat een belevenis . Geniet er nog van . Gr Marij

Carla

Zo Suzanne
wat een belevenissen allemaal , ik snap dat je soms
Effe bij moet komen van alles .
Nog veel plezier en een goede terug reis .
Groetjes Carla

Sjanette

Mooi verhaal weer, leuk om te lezen. Geniet nog van de mooie tijd daar. Groetjes Sjanette

Jeanine

Wat schrijf je toch geweldig mooi je belevenissen op dat is leuk om te lezen. Erg veel gezien en meegemaakt geniet er nog van en dan is het thuis toch echt bijkomen van al wat je hebt beleefd.

Sieny

Hoi Suzanne,

Wat een belevenis, wat heb jij veel gezien en meegemaakt .

Groetjes Sieny

Ria

Wat een geweldige reis. Heel leuk om te lezen.

Rinie

Wat een belevenissen,prachtig om te lezen.
Geniet nog even en voor later een goeie terugreis

Liefs Ton en Rinie

Joke

Geweldig Suzanne, wat een heerlijke tijd!